PLAN TERAPEUTYCZNY SI

1. Stymulacja układu przedsionkowego oraz integracji tonicznego odruchu błędnikowego, poprawy reakcji równoważnych, rozwoju dystrybucji napięcia mięśniowego, integracji odruchów tonicznych, stymulacji dotykowo-wzrokowej, planowanie ruchu, orientacji w przestrzeni, koordynacji wzrokowo-ruchowej, wzmacniania mięśni

– ćwiczenia na maglownicy – urządzenie zapewnia ogromną dawkę bodźców proprioceptywnych. Dziecko przeciskając się przez obracające się wałki w naturalny sposób zapewnia sobie masaż całego ciała.

– ćwiczenia na platformie wiszącej– cele: platformy służą do stymulacji przedsionkowej, integracji tonicznego odruchu błędnikowego poprzez wzmacnianie reakcji wyprostnych na brzuchu i reakcji zgięciowych na plecach. Ponadto pozwala realizować zadania z zakresu rozwijania i korygowania obustronnej koordynacji ruchowej i silnej stymulacji receptorów ruchu liniowego układu przedsionkowego. Można dziecku dostarczać bodźców w sposób bierny ( bez jego aktywności) lub wykorzystując wrodzoną ciekawość i aktywność dziecka, w sposób czynny. Platforma pozwala na realizację ćwiczeń we wszystkich pozycjach-od leżenia na plecach do pozycji stojącej włącznie. Przyrząd umożliwia ruch liniowy przód-tył oraz ruch na boki.

a/ ćwiczenia przykładowe: Kołysanie na platformie ze zmianą kierunku ruchu. Ćwiczenie w pozycji siedzącej i stojącej. https://www.facebook.com/FundacjaNadliwie/photos/a.220665582832463/263367495228938

b/ Kołysanie ze zmianą tempa. Ćwiczenie w różnyhttps://www.facebook.com/FundacjaNadliwie/photos/a.220665582832463/266126878286333ch pozycjach.

c/ Zbieranie z materaca rozsypanych klocków i budowanie wieży. Ćwiczenie na platformie w pozycji leżącej na brzuchu.

d/ Przyczepianie  klamerek do linek podtrzymujących platformę. Ćwiczenie można wykonać w pozycji leżącej, siedzącej i stojącej.

e/ Rzucanie piłkami/woreczkami do celu. Ćwiczenie w pozycji leżącej, siedzącej, stojącej. Dodatkowym utrudnieniem będzie poruszanie platformą w różnych kierunkach.

f/ Wyszukiwanie na materacu  identycznych obrazków i łączenie  ich w pary. Ćwiczenie na platformie w pozycji leżącej przodem.

g/ Łapanie piłki rzuconej przez terapeutę będąc w ruchu. Ćwiczenie  na platformie w pozycji siedzącej i stojącej.

– ćwiczenia na huśtawce terapeutycznej – cele- służy do stymulacji układu przedsionkowego, stymulacji proprioceptywnej, stymulacji dotykowo-wzrokowej poprawy reakcji równoważnych, rozwoju dystrybucji napięcia mięśniowego, rozwoju reakcji równoważnych, integracji odruchów tonicznych. Huśtawka ze stabilizatorem dają szansę na stopniowanie trudności ćwiczeń. Przyrząd umożliwia ruch liniowy przód-tył oraz ruch na boki, można je wprowadzić także w ruch obrotowy.

a/ proponowane ćwiczenia: dziecko ma usiąść na huśtawce i samodzielnie się rozhuśtać, podczas badania odbijać balonik.

b/ dziecko ma usiąść na huśtawce i spróbować utrzymać się na niej bez stabilizatora.

c/ dziecko staje na huśtawce w rozkroku , przypina klamerki prawą ręką z lewej strony na prawą i odwrotnie.

d/ dziecko kładzie się na huśtawce na brzuchu, rękoma odbija balonik lub przypina klamerki.

– ćwiczenia z huśtawką typu „T” jedno zaczepową- używamy do stymulacji przedsionkowej, poprawy koordynacji wzrokowo-ruchowej, poprawy reakcji równoważnych, charakteryzuje się balansowaniem w wielu płaszczyznach, poprzez co, wymusza na ćwiczącym dziecku sporo wysiłku w utrzymaniu równowagi.

– ćwiczenia na huśtawce typu ” parówka”- ćwiczenia u dzieci pozycji zgięciowej oraz stymulacji przedsionka. Wzmacnia mięśnie, należy do trudnych przyrządów terapeutycznych i wymaga włożenia sporego wysiłku. Użycie krętlika umożliwia uzyskanie ruchu obrotowego, w którym dziecko znajduje się blisko osi obrotu. Można go połączyć z ruchem wahadłowym.

– ćwiczenia na huśtawce typu „konik”– Stosujemy w stymulacji przedsionkowej. Konik wspomaga mechanizmy posturalne, kształtuje obustronną koordynację, orientację w przestrzeni. Można ją wykorzystać do planowania ruchu czy rozwijania stabilności proksymalnej.

https://www.facebook.com/FundacjaNadliwie/photos/a.220665582832463/263367495228938

a/ przykładowe ćwiczenia: Dziecko siedzi na belce. Przypina spinacze do sznura, raz prawą, raz lewą ręką, przekraczając linię środka ciała

ćwiczenia na ściance wspinaczkowej– cele- wspomaga opanowanie umiejętności planowania ruchu oraz idącą za tym świadomość własnego ciała. Jej podstawowe obszary działań to: stymulacja przedsionkowo-propioceptywno-dotykowo-ruchowa. planowanie ruchu, orientacja w przestrzeni, koordynacja wzrokowo-ruchowa, wzmacnianie mięśni, doznania sensoryczne-poprzez kontakt z różnymi fakturami używanych materiałów.

a/ przykładowe ćwiczenia: dziecko staje przed ścianką , bierze spinacz/klamerkę, ma się wspiąć na samą górę- odpiąć spinacz z koszulki i przypiąć go w wyznaczonym miejscu/ następnie dziecko schodzi i powtarza ćwiczenie.

b/ dziecko ma wejść na 4 podest i na ustalony wcześniej sygnał zdjąć stopy z podesty i trzymając się tylko rękami liczyć do 10.

-ćwiczenia na trampolinie: cele- stymulacja przedsionkowa – proprioceptywna – dotykowa i wzrokowa, rozwój reakcji równoważnych, kształtowanie planowania motorycznego

a/ przykładowe ćwiczenia: dziecko ma wejść na trampolinę, stanąć na środku, po czym zacząć skakać i jednocześnie klaskać

b/ dziecko w trakcie podskoków zbija bańki mydlane lub łapie i odrzuca piłkę.

https://www.facebook.com/FundacjaNadliwie/photos/a.220665582832463/267476561484698

c/ dziecko ma spróbować skakać wciąż w jednym miejscu.

d/ Na określony sygnał dziecko zeskakuje z trampoliny lub wskakuje do suchego basenu z piłeczkami.

– ćwiczenia na helikopterze- uprząż terapeutyczna– służy do stymulacji układu przedsionkowego, stymulacji proprioceptywnej, stymulacji dotykowo-wzrokowej, rozwoju dystrybucji napięcia mięśniowego, wspomaga mechanizmy posturalne, kształtuje obustronną koordynację. oraz mechanizmy planowania i służy do integracji odruchów tonicznych.

a/ przykładowe ćwiczenie: dziecko ma za zadanie rozhuśtać się na helikopterze , następnie pozbierać rozrzucone ringo i nakładać je na pachołek.

b/ przykładowe ćwiczenie: dziecko wisząc na helikopterze ma za zadanie złapać obiema rękami za kijek, który trzyma terapeuta, poczym ma się podciągnąć oburącz i nie puszczać

c/ wisząc na helikopterze, dziecko ma posegregować według kolorów klocki.

– ćwiczenia na równoważni- cele: stymulacja przedsionkowa, stymulacja proprioceptywna, , stymulacja wzrokowa, rozwój reakcji równoważnych, kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego

a/ przykładowe ćwiczenia: Dziecko ma stanąć na równoważni i wyprostować ręce w bok

b/dziecko idzie po wyznaczonej linii stopa za stopą, dotykając palcami pięt.

– ćwiczenia z piłką terapeutyczną: cele- stymulacja przedsionkowa-propioceptywna-dotykowa i wzrokowa; kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego, rozwój reakcji równoważnych; rozwój mechanizmów stabilizacji, integracja odruchów tonicznych, rozwój koordynacji ruchowej.

a/przykładowe ćwiczenia: dziecko ma za zadanie położyć się na plecachna piłce.

b/leżąc, dziecko ma przetaczać się w przód i w tył

c/ dziecko ma położyć się brzuchem na piłce, wyprostować ręce, podczas gdy dłonie opierają się o materac.

d/ leżąc na brzuchu na piłce , dziecko ma na zmianę, odpychając się rękami iść do przodu ido tyłu

-ćwiczenia z piłką do skakania : cele: stymulacja przedsionkowa – proprioceptywna – wzrokowa, rozwój mechanizmów stabilizacji, rozwój reakcji równoważnych, kształtowanie planowania motorycznego, rozwój koordynacji ruchowej , rozwój dystrybucji napięcia mięśniowego.

a/ przykładowe ćwiczenia: dziecko ma skakać na piłce do przodu i do tyłu https://www.facebook.com/FundacjaNadliwie/photos/a.220665582832463/263367555228932

b/ dziecko skacze na piłce na boki

c/ dziecko skacze na piłce po kole https://www.facebook.com/FundacjaNadliwie/photos/a.220665582832463/263367428562278

d/ dziecko skacze po wyznaczonej linii, podczas skakania ma zadanie przenieść wszystkie układanki z punktu A do punktu B.https://www.facebook.com/FundacjaNadliwie/photos/a.220665582832463/263367551895599

– ćwiczenia z deskorolką: cele: Stymulacja przedsionkowa – proprioceptywna- dotykowa i wzrokowa, kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego.

a/ przykładowe ćwiczenia: dziecko siada na deskorolce w siadzie skrzyżnym, ma się pochylić do przodu, odpychać się rękoma od podłogi i przewozi kolorowe spinacze z punktu A do punktu B.

b/ dziecko siada na deskorolce w siadzie skrzyżnym, ma chwycić linę obiema rękami, po czym spróbować na przemian – raz prawą , raz lewą ręką przyciągnąć do siebie linkę.

c/dziecko kładzie się na deskorolce na brzuchu , ugina nogi w kolanach i odpycha się rękoma

d/ dziecko kładzie się na deskorolce na plecach, ugina nogi w kolanach tak, aby stopy dotykały podłogi. Przyciągając się tylko nogami przewozi kolorowe klocki z punktu A do punkty B

e/ Odpychanie się  nogami od ściany w pozycji leżącej na deskorolce. Ćwiczenie można wykonać na brzuchu i plecach.

f/ Odpychanie się rękoma od ściany w pozycji leżącej na deskorolce. Ćwiczenie można wykonać na brzuchu i plecach.

g/ Przyciąganie  za linę w różnych pozycjach  na deskorolce (leżenie, siedzenie).

-ćwiczenia z tunelem: cele: Stymulacja przedsionkowa – proprioceptywna- dotykowa i wzrokowa, kształtowanie reakcji równoważnych, kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego, rozwój dystrybucji napięcia mięśniowego.

a/ przykładowe ćwiczenia: dziecko staje na czworaka, ma za zadanie przejść przez tunel- przenosząc klocki na drugi koniec, kładziemy tunel na nisko zawieszonej platformie i powtarzamy wyżej opisane ćwiczenie.

– ćwiczenia na hamaku elastycznym: cele: Stymulacja przedsionkowa – proprioceptywna- dotykowa i wzrokowa, kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego, integracja odruchów tonicznych.

a/ przykładowe ćwiczenia: dziecko wchodzi samodzielnie do hamaka i buja się spokojnie i rytmicznie

b/ dziecko kładzie się w hamaku na brzuchu, nogi ma wyprostowane, dłonie opiera o materac, po czym podnosi klocki i wrzuca je do pudła

c/ dziecko buja się na siedząco w hamaku i wrzuca klocki lub woreczki do odpowiednich pojemników.

2. Dodatkowe ćwiczenia w stymulacji układu proprioceptywnego

– ćwiczenia z tunelem– Dziecko przeciskając się, doznaje wielu bodźców czucia głębokiego.

– ćwiczenia z beczką– ćwiczenia te umożliwiają jednoczesną pracę nad podstawowymi trzema układami zmysłu: przedsionkowym, czucia powierzchniowego, czucia głębokiego. Przyczynia się do wspomagania prawidłowej regulacji napięcia mięśniowego, wspomaga budowę schematu własnego ciała oraz kształtuje reakcję prostowania: nastawcze, równoważne, obronnego podporu.

– ćwiczenia w suchym basenie: cele- Stymulacja przedsionkowa – proprioceptywna- dotykowa i wzrokowa, kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego, rozwój dystrybucji napięcia mięśniowego, rozwój orientacji przestrzennej i reakcji równoważnych, rozwój integracji obu stron ciała, różnicowanie dotykowe.

a/ przykładowe ćwiczenia: dziecko wchodzi do basenu i ma za zadanie ukryć się w piłach, tak aby nie było go widać. Na polecenie podnieś do góry prawą rękę, lewą nogę

b/ Dziecko klęczy obok basenu idzie na czworakach wzdłuż basenu po jego obwodzie, na sygnał wstaje i wskakuje do basenu

c/ z obciążnikami na nadgarstkach dziecko wchodzi do basenu – łapie i rzuca piłkę

– ćwiczenia z dużą piłką terapeutyczną- Stymulacja przedsionkowa – proprioceptywna- dotykowa i wzrokowa, kształtowanie reakcji równoważnych, kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego, rozwój dystrybucji napięcia mięśniowego

a/ przykładowe ćwiczenia: piłka umieszczona jest pomiędzy dzieckiem a ścianą, dziecko opiera się o nią plecami, naciska mocno- próbuje wcisnąć piłkę w ścianę

b/ piłka umieszczona jest pomiędzy dzieckiem a ścianą, dziecko opiera się o nią plecami, naciska mocno, robi przysiady, tak aby piłka nie spadła

– ćwiczenia z taśmą elastyczną- Stymulacja przedsionkowa – proprioceptywna- dotykowa i wzrokowa, rozwój dystrybucji napięcia mięśniowego, rozwój reakcji równoważnych, rozwój koordynacji ruchowej i mechanizmu stabilizacji, kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego.

a/ przykładowe ćwiczenia: dziecko chwyta taśmę i rozciąga ją przed sobą , ręce wyprostowane . Liczymy do 10

b/ dziecko chwyta taśmę rękami, podnosi je do góry, rozciąga taśmę nad głową, ręce wyprostowane, liczymy do 10

c/ dziecko chwyta koniec taśmy jedną ręką, drugi koniec stopą, rozciąga taśmę mocno do góry

– ćwiczenia z przeciąganiem liny: cele: Stymulacja przedsionkowa – proprioceptywna- dotykowa i wzrokowa, rozwój dystrybucji napięcia mięśniowego, kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego, orientacji przestrzennej i reakcji równoważnych.

a/ ćwiczenia przykładowe: dziecko łapie linę i przyciąga przywiązane do niej pudło do wyznaczonego punktu

b/ dziecko popycha pudełko do ustalonego celu

– ćwiczenia na drążku: cele: Stymulacja przedsionkowa – proprioceptywna- dotykowa i wzrokowa, rozwój dystrybucji napięcia mięśniowego, kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego, orientacji przestrzennej.

a/ ćwiczenia przykładowe: dziecko chwyta drążek i trzyma się jak najdłużej

b/ dziecko rozhuśtuje się na drążku i próbuje kopnąć piłkę

c/ dziecko rozhuśtuje się i próbuje wskoczyć do beczki terapeutycznej

– Stymulacja układu dotykowego

– Wybrane zabawy i ćwiczenia stymulujące układ dotykowy:
a/ pisanie po mące umieszczonej na tacy, na spodzie tacy można poprzyklejać obrazki, napisy i dziecko musi odkopać.
b/ zabawa w pojemnikach z kulką silikonową- wypełnienie poduszek. dobrze jak pojemnik jest na tyle duży, że dziecko zmieści się całe w nim.
c/ Zabawa- pisanie ,rysowanie w piance do golenia.
d/ układanie kształtów z ugotowanego makaronu np: z nitek


Ćwiczenia bez dodatkowego sprzętuinformacja dla rodziców

  1. Wykonywanie pajacyków
  2. wykonywanie gwiazd
  3. chodzenie po piasku i trawie, w butach i boso
  4. taniec
  5. bieganie
  6. pływanie
  7. jazda w windzie lub w samochodzie
  8. Bujanie na huśtawce
  9. skakanie na poduszkach lub na trampolinie
  10. balansowanie na dużej piłce lub poduszkach
  11. toczenie się w kocu
  12. jazda na rowerku,
  13. przemieszczanie się na krześle na kółkach lub podobnym sprzęcie,
  14. bujanie się na koniu na biegunach, itp.
  15. bujanie się na huśtawce połączone z turlaniem się po podłożu,
  16. zwisanie głową w dół, np. z kanapy
  17. gra w piłkę nożną, koszykówkę, hokeja, itp.
  18. zajęcia z zabawkami na kółkach (wagoniki, skutery, samochody),
  19. zabawa na podwórku na zjeżdżalni, karuzeli, na konikach, itd.
  20. uciskanie (ugniatanie) ciała
  21. ściskanie pomiędzy poduszkami
  22. rzucanie ciężką piłką
  23. uderzanie w worek treningowy
  24. przysiady, pompki,
  25. mocowanie się i wzajemne przeciąganie się
  26. przeciąganie liny
  27. przeciskanie się przez tunele, pudła, namioty i skrzynie
  28. pchanie i ciągnięcie obciążonego wózka (wagonika na kółkach)
  29. ciągnięcie przedmiotów, zabawek bez kółek (poczucie oporu)
  30. wspinaczka po schodach, zsuwanie się po schodach w pozycji siedzącej (odczucie trzęsienia)
  31. przemieszczanie się na deskorolce
  32. kucie młotkiem

Przykładowe ćwiczenia usprawniające koordynację obustronną

1. Zabawa balonem- odbijanie balona używając obu rąk.

2. Łapanie i odbijanie piłki oburącz, początkowo jak największej, z czasem mniejszej.

3. Skakanie na skakance

4. Uderzanie w piłkę np. ”makaronem” z basenu, tubą z papieru, trzymaną oburącz. Piłka może być uwiązana na sznurku lub rzucana przez nas.

5. Zabawy z wałkowaniem np. masy plastycznej, ciasta itp.

6. Jazda na rowerze

7. W leżeniu na plecach próby odbicia piłki, rzucanej przez drugą osobę, obiema nogami.

8. Łapanie kubkiem kuleczki uwiązanej na sznurku (można wykonać samemu).

Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe.
1. Obserwowanie przesypujących się materiałów(piasek, kasza), przelewających się płynów.

2. rysowane wzrokiem ósemek, fal, różnych figur.

3. obserwowanie ruchomych przedmiotów-balonika, baniek mydlanych, wiatraczka, bączka, wskaźnika, światełka latarki.

4. układanie puzzli, wyszukiwanie różnic, łączenie obrazków w pary.

5. nawlekanie korali, przesuwanie klocków po druciku.

6. podążanie wzrokiem za zbliżającym się i oddalającym przedmiotem.

7. Obserwacja piłki zawieszonej na sznurku.

8. Sortowanie przedmiotów wg. różnych kryteriów- kształt, kolor, wielkość. 9. Wyszukiwanie ukrytych przedmiotów.

Ćwiczenia równoważne.
1.Chodzenie po różnych fakturach (dywaniku, wycieraczce, kocu itp.).

2. Chodzenie po rozłożonej na podłodze linie, kamieniach (poduchach, klockach rehabilitacyjnych)

3. Chodzenie z woreczkiem na głowie

4. przyjmowanie pozycji bociana, jaskółki
5. Przyjmowanie pozycji z rysunków, najlepiej przed lustrem w bezruchu.

6. Lekkie popychanie dziecka stojącego na w lekkim rozkroku (barki, biodra- na boki, lub plecy).

7. chód stopa za stopą do przodu i do tyłu z otwartymi oczami i zamkniętymi.

8. Ćwiczenia na różnych rodzajach równoważni (poduszki sensoryczne, kamienie sensoryczne).

  1. Chodzenie po ławeczce, krawężnikach

ZESTAW SENSORYCZNY – DO ĆWICZEŃ RĘKI Chowanie, wyjmowanie, wkładanie, ciągnięcie to proces dobrej zabawy i ćwiczenia ręki. Do tego dotyk gra istotną rolę. Dziecko z zaburzeniami SI, będzie mogło pokonywać swój lęk poprzez rożne aktywne zadania:)